نشست رئیس و معاونان دانشگاه با روسای دانشکدهها
دکتر کریمی: کووید 19 تجربهای آموزنده برای کل دنیا و دانشگاه است و باید درسهایی که از این دوران آموختهایم را بکار بگیریم
در نشست رئیس و معاونان دانشگاه با روسای دانشکدهها، مسائل حوزه آموزش و برنامههای پیش روی دانشکدهها برای ترم آینده بررسی شد.
گالری عکس
در این نشست که یکشنبه 5 مرداد 99 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، با اشاره بهضرورت برگزاری این نشست گفت: با توجه به همهگیری کووید19 و اثرات آن بر حوزه آموزش، لازم است وضعیت دانشجویان و چالشهای حوزه آموزش، با همفکری بررسی شود.
تبریک انتصاب دکتر اکبری ساری و دکتر ندافی
دکتر کریمی با معرفی دکتر کاظم ندافی بهعنوان رئیس دانشکده بهداشت، از تلاشهای دکتر علي اکبری ساری در این مسئولیت قدردانی کرد و گفت: با پایان دوران مسئولیت دکتر فتوحی در موسسه ملی تحقیقات سلامت، دکتر اکبری ساری، رئیس پیشین دانشکده بهداشت، مسئولیت این موسسه را پذیرفتند که از ایشان تشکر میکنیم و دکتر ندافی، از چهرههای موجه، آرام و دوستداشتنی دانشکده بهداشت مسئولیت این دانشکده را برعهده گرفتند.
تأکید بر تداوم تعامل دانشکده بهداشت و معاونت بهداشت
رئیس دانشگاه، با تأکید بر تعامل نزدیک دانشکده بهداشت و معاونت بهداشت گفت: در دوران مسئولیت دکتر اکبری ساری ارتباط خوبی بین دانشکده بهداشت و معاونت بهداشت برقرار شد که امیدوارم در زمان مسئولیت دکتر ندافی نیز این همراهی و همکاری در زمینه پاسخ به مسائل حوزه بهداشت دانشگاه ادامه پیدا کند.
لزوم افزایش ارتباط مسئولان دانشکدهها با دانشجویان
دکتر کریمی با قدردانی از تلاش روسای دانشکدهها در تداوم فعالیتهای آموزشی گفت: در دوران همهگیری کووید 19، همه دانشکدهها فعال هستند و کار میکنند؛ اما لازم است بعضی دانشکدهها ارتباط خود را با دانشجویان بیشتر کنند.
حمایت دانشگاه از دانشجویان
رئیس دانشگاه با تأکید براینکه با دانشجویان پدرانه و بامحبت بیشتر، تعامل برقرار کنید گفت: در این شرایط دانشجویان و دستیاران ممکن است مشکلاتی داشته باشند که باید به آنها کمک کنیم و معاونت دانشجویی و دانشگاه تلاش میکند که آسیبی به دانشجویان وارد نشود.
بهکارگیری درس آموختههای کووید 19
دکتر کریمی، کووید 19 را تجربهای آموزندهای برای کل دنیا و دانشگاه دانست و گفت: کووید 19 مملو از صحنههای آموزنده و درعینحال ناگوار است و باید درسهایی که از این دوران میگیریم؛ را به کار ببندیم.
ایجاد سازوکار دقیق مأموریت آموزشی اساتید
رئیس دانشگاه بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت مأموریت آموزشی اساتید تأکید کرد و گفت: اساتیدی که به مأموریت آموزشی میروند باید آوردهای برای دانشکده، دانشگاه و عرصه ملی داشته باشند و این وظیفه دانشکدههاست که عملکرد اساتیدی که در مأموریت هستند را ارزیابی کند.
حمایت دانشگاه از تصمیم ضابطهمند روسای دانشکدهها
دکتر کریمی، با تأکید بر ارتباط ضابطهمند روسای دانشکدهها با اساتید گفت: دانشگاه، از روسای دانشکدههایی که بهدوراز شخصی نگری و براساس ضابطه، نسبت به تعیین تکلیف مأموریت و بازنشستگی اساتید خود اقدام میکنند؛ حمایت میکند و روسای دانشکدهها باید در این زمینه مسئولیتپذیر باشند و مطمئن باشند دانشگاه پای تصمیم درست آنان میایستد.
ضرورت برگزاری جلسات پیوسته با روسای دانشکدهها
رئیس دانشگاه، از دکتر مرعشی و دانشکدهها در عرصه آموزش مجازی قدردانی کرد و گفت: تلاش میکنیم هرماه جلساتی را با روسای دانشکدهها برگزار کنیم تا چالشهای دوستان را بشنویم و با تعامل و گفتگو مسائل را حل کنیم.
مسائل را با تعامل حل کنید
دکتر کریمی در پایان سخنان خود بر تعامل روسای دانشکدهها با معاونان آموزشی و پژوهشی تأکید کرد و گفت: مشکلات خود را در دانشکدهها حل کنید. روسای دانشکدههایی که وقت بیشتری برای اساتید و دانشجویان خود میگذارند مسائلشان به دانشگاه منتقل نمیشود و این شاخص خوبی در ارزیابی عملکرد آنان است.
چرخ آموزش دانشگاه درحال حرکت است
سپس دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، با تبریک انتصاب دکتر ندافی بهعنوان رئیس دانشکده بهداشت و دکتر اکبری ساری بهعنوان مسئول موسسه ملی تحقیقات سلامت، گفت: از رئیس دانشگاه که با تواتر بیشتر جلسات هماندیشی با روسای دانشکدهها را برگزار میکنند قدردانی میکنم.
معاون آموزشی دانشگاه، بابیان اینکه باعث افتخار است در مدتی که از همهگیری کووید 19 میگذرد چراغ آموزش دانشگاه روشن و چرخ آموزش دانشکدهها درحال حرکت است؛ از تلاشهای روسای دانشکدهها تشکر کرد و گفت: همانگونه که بیمارستانها در عرصه درمان و مراقبت از بیماران، جانفشانی میکنند؛ مجموعه دانشکدهها نیز با درحرکت نگهداشتن چرخ آموزش جانفشانی میکنند. در شرایطی که حتی دانشگاههای بزرگ دنیا در اجرای برنامههای آموزشی خود، اماواگر داشتند؛ پروسه آموزش مجازی دانشگاه، که پیشازاین، با مقاومت از سوی هیئتعلمی، دانشجویان و کارشناسان روبرو بود، در کاری جهادی و عظیم پیشرفت کرد و اکنون محصولات غنی آموزشی توسط اساتید برجسته دانشگاه تولید میشود. به نظر میرسد از مهرماه نیز بخش عمده آموزشها بهصورت مجازی خواهد بود.
دکتر سهراب پور بابیان اینکه تعطیل کردن آموزش راهحلی است که به ذهن میرسد؛ اما لزوماً راحتترین راه بهترین راه نیست افزود: هرچند تعطیلی آموزش بهطور موقت در تمام دنیا اتفاق افتاد، اما همین تجربه کافی است که بیش از این تعطیل نکنیم و قبل از هر تعطیلی به پیامدهای آن فکر کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به اماواگرهای برگزاری کنکور سراسری گفت: کسانی که افق بلندمدت را در نظر میگیرند؛ در مورد به تعویق افتادن کنکور تأمل میکنند. اگر کنکور سه تا شش ماه دیگر به تعویق بیفتد آیا این اپیدمی کنترل میشود؟ یا در بهمنماه با موج دیگری مواجه خواهیم شد؟ این سؤالاتی است که بهراحتی نمیتوان پاسخ آن را داد.
دکتر سهراب پور بابیان اینکه هر تصمیمی که بگیریم بازهم عدهای معترض میشوند افزود: روشن است نباید تحت تأثیر جو احساسی قرار بگیریم و باید براساس شواهد علمی تصمیمی بگیریم که کمترین عارضه را داشته باشد.
معاون آموزشی دانشگاه، بهکارگیری خلاقیت را لازمه زندگی جدید با کووید19 دانست و گفت: در شرایط خاصی که قرار داریم باید از چارچوبهای معمول خارج شویم و از خلاقیت استفاده کنیم و در این راستا ظرفیتهای خلاق دانشجویان را نیز بکار بگیریم.
سپس هریک از روسای دانشکدهها، پیشرفتها و چالشهای حوزه کاری خود را بیان کردند.
بیان چالش های آموزشی دانشکدهها
دکتر امیررضا رکن رئیس دانشکده دندانپزشکی، به برگزاری 356 جلسه آموزش تخصصی مجازی و 24 وبینار بینالمللی اشاره کرد و گفت: سمپوزیومهای دانشکده معمولاً با هزینه بسیار و با حضور اندک مهمان خارجی برگزار میشد اما در این مدت از طریق برگزاری وبینارهای متعدد، با حداقل هزینه، شبکه ارتباط علمی خوبی با اساتید بینالمللی برقرار شد.
وی با اشاره به برنامهریزی برگزاری ترم آینده از 15 شهریورماه گفت: ارائه واحدهای عملی، براساس پروتکلها و با دستهبندی دانشجویان بهصورت پلکانی و تدریجی انجام میشود.
دکتر وحید چنگیزی رئیس دانشکده پیراپزشکی، از برگزاری 380 دوره آموزش عملی و نظری و همچنین دورههای بینالمللی خبر داد و گفت: برای افزایش تعامل بیشتر دانشجویان در آموزش مجازی، اتاق فکری تشکیلشده و استانداردهایی را تعریف کردیم که از ترم آینده این معیارها کیفیتر میشود.
دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، چالشهای حوزه آموزش بالینی و تخصصی و همچنین تعویق آزمونها را بیان کرد و گفت: سال گذشته بیش از 260 دانشجوی پزشکی از کنکور وارد دانشکده پزشکی شدند. امسال باید دانشجویان را به چند دسته تقسیم کنیم تا شمار دانشجویان در هرکلاس به حد قابل قبولی برسد. مسئله دیگر اینکه دانشجویان تازه از دبیرستان وارد دانشگاه میشوند و نیاز به برقراری ارتباط رودررو با اساتید دارند که باید سازوکاری را در نظر بگیریم تا در ابتدای ترم جدید درصدی از کلاسها بهصورت حضوری برگزار شود.
دکتر محمد شریفزاده رئیس دانشکده داروسازی، از برگزاری واحدهای عملی با افزایش آزمایشگاهها و کاهش تعداد دانشجویان در هر آزمایشگاه خبر داد و به مسائل سامانه نوید اشاره کرد و گفت: در برگزاری جلسات آموزشی و پژوهشی عقبماندگی نداریم و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، جلساتی که در مردادماه معمولاً برگزار نمیشد بهصورت مجازی برگزاری میشود.
دکتر علیرضا نیکبخت رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، بر در اختیارداشتن وسایل حفاظت فردی دانشجویان این دانشکده تأکید کرد و گفت: لازم است به دانشجویان پرستاری و مامایی در بیمارستانها بیشتر توجه کنیم و وحدت رویهای در تأمین وسایل حفاظت فردی آنان ایجاد کنیم.
در ادامه دکتر محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی دانشگاه، در توضیح سیاست دانشگاه، در زمینه توزیع وسایل حفاظت فردی گفت: دانشجویانی که نقش درمانی دارند وسایل حفاظت فردی خود را از بیمارستانها و سایر دانشجویان از دانشکدهها دریافت میکنند.
دکتر پورغریب با اشاره به اختصاص خوابگاه قرنطینه برای دانشجویانی که احتمال ابتلا به کووید 19 دارند گفت: دانشکدهها مسائل مربوط به خوابگاه و تغذیه دانشجویان را میتوانند با معاونت دانشجویی مطرح کنند تا بتوانیم با تعامل بیشتر مشکلات را حل کنیم.
در ادامه نشست، دستورالعمل مأموریت آموزشی اساتید موردبررسی قرار گرفت.
نظر دهید